Meer dan 20.000 unieke items
Tot wel 70% korting op de Opel prijs
Terug naar modellen
Kadett D

Kadett D 1979-1984

 

Opel kon niet voorbijgaan aan het feit dat de toekomst van kleine middenklasse auto’s in voorwielaandrijving moest worden gezocht. Met de D-Kadett, die in augustus 1979 werd uitgebracht, brak Opel met het gebruikelijke ontwerp en bracht haar eerste model met dwars geplaatste motor en voorwielaandrijving uit. De moderne 1.297 cc motor beschikte over een lichtmetalen cilinderkop, een door een getande riem aangedreven, bovenliggende nokkenas en hydrolische klepstoters. Kort tevoren was deze motor in de Manta en de Ascona geïntroduceerd.


Door de voorwielaandrijving kon het nieuwe model ruimer en compacter worden dan zijn voorganger. De D-Kadett was in drie versies leverbaar: als tweedeurs of vierdeurs sedan, als hatchback of als caravan. Er waren vier verschillende uitvoeringsniveaus leverbaar: standaard, een luxus, een sportieve SR-variant en de van nog meer accessoires voorziene Berlina. De 1.3 motor was in twee versies leverbaar 1.3N met 60pk en de 13S met 75pk.


Door de tweede energiecrisis ging Opel ook de oudere 12N en 12S in 1980 weer leveren. In 1980 werden er al wijzigingen ingevoerd, belangrijk was o.a. de invoering van de 1.598 cc motor met een N (75pk) en een S (90pk) versie. In 1982 bracht Opel de 1.6 dieselmotor op de markt, deze leverde 54 pk. Tegelijk werd op basis van de 1.3 motor een 1.2 versie ontwikkeld met 54 pk, en voor het eerst in een nieuw instapmodel de Kadett-J gemonteerd.


In 1983 werd het motorgamma uitgebreid met de 1.796cc injectiemotor met 115pk en geplaatst in de GTE.


In een jaar tijd verkocht Opel 36.000 stuks van haar GTE. Van de D-Kadett liepen tot augustus 1984 bijna 2,1 miljoen auto’s van de band, in uiteindelijk een vrij korte productieperiode van vijf jaar. Ook in het Britse Luton stopte de productie van de Vauxhall Astra (de variant op de kadett D) in datzelfde jaar. 

 

 

  1. Je bent hier:  
  2. Home
  3. Winkel
  4. Kadett D